Källsortering

I miljöhuset finns kärl för följande saker:
- Brännbart
- Matavfall/kompost*
- Tidningar
- Förpackningar
- Plast (hård/mjukplast)
- Glas (färgat/ofärgat)
- Metall

- För skrymmande sopor hänvisas till kommunens återvinningscentraler Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

- Sopsorteringsguide Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

* Har du slut på kompostpåsar eller saknar du kompostkorg under diskbänken? På återvinningscentralen i Odenskog samt på kommunens Kundcenter på Rådhuset kan du hämta nya kostnadsfritt. Läs mer Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Pressa ihop förpackningarna!

Tänk på att alltid pressa/vik ihop förpackningarna för att minska volymen så att inte kärlet blir överfullt.

Vi betalar per liter vilket gör att en icke-komprimerad kartong återverkar på föreningens ekonomi.

Till höger finns en video hur man enkelt viker ihop en tetraförpackning. På FTI:s webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster finns mer info.

Större mängder wellpapp lämnas direkt på återvinningsstationen i Odenskog Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Källsortering